tisdag 27 april 2010

Conspiration


Konspirationsteorier kring "Converse All Star" dojjan.

Borde tagits upp för länge sedan, men nu ser man effekten av reklamkuppen. Var och varannan går omkring i dessa fotdon. Senast jag var med om att så här många gick runt i dessa var omkring år 1988 när jag i femte klass.

Vem såg den egentligen? Inte jag. Gjorde du?
Jag läste om den en eller två dagar efteråt på någon av alla kvällstidningars hemsidor. Vilka var det som såg den då? Var det kvällstidningarna eller var det rent utav SVT som såg den.

Min teori:
Självklart såg företaget bakom Converse All Star dojjan till att vi alla såg den.....SEN! Jag vill hävda att hade inte kvällstidningarna skrivit om detta hade väldigt få sett den och då hade inte så många mer än möjligtvis Annas fans gått runt i den. Frågan är bara vem som tjänade storkovan på detta, var det kvällstidningarna som fick pröjs för att skriva om det - dvs de informerade inkompetent personal på SVT att uppmärksamma att detta måste vara en reklamkupp. Eller var det så att personalen på SVT alt. SVT fick pröjs av tillverkaren att höja på ögonbrynen för denn kupp?

I slutänden är det självklart Convers som tjänar mest, men jag tror det ligger en konspiration bakom. Vi såg dem ju inte för Guds skull i direktsändningen!

Vill du virka dina egna Converse? Kolla här!

6 kommentarer:

soph sa...

Du kanske inte såg dem för att... tja, du är inte tjej och du är över 30? Jag såg dem direkt, för att inte tala om mina systrar - vilket med största sannolikhet är målgruppen. Det är ju det där med product placement - om du är målgruppen märker du det, annars går det dig förbi. Nu råkade detta ske i en sändning på en kanal som inte kan ha product placement i något de själva producerar - jag är ganska säker på att om de visar en Bondfilm så redigerar de inte ur bilmärken eller mobiltelefoner och dyligt.

Om man ska prata product placement som sticker i ögonen (iaf på mig) så är American Idol ovanligt öppna med sin sponsring av Coca Cola - det går sällan mer än två sekunder då Coca Cola logon eller glaset/flaskan syns i rutan.

soph sa...

Jag menar såklart Coca Colas sponsring av AI, inte tvärt om.

Som verifierings-ordet nedan... knozoity. Det ordet tycker jag allt vi ska börja använda från och med nu, för det beskriver mycket här i världen.

Stefan sa...

Usch, du menar att jag är gammal Soph?
Eller är det så att jag inte blir så påverkad av product placement.

Visst är det väldigt vanligt med svenska produkter i Amerikanska filmer/Tv-serier. Tycker man inte allt för sällan ser Volvo t ex. Kan ju vara att jag är väldigt intresserad av bilar som upp märksammar detta PP???

soph sa...

Rich brukar kommentera svensk produktplacering, och jag märker väl det ibland - det jag däremot märker direkt är om någon har samma telefon som jag, då brukar jag hoppa upp och bli lite glad.

Gammal? Du är nog äldre än mig, tror jag, och jag är tydligen gammal... så jo. Haha. (detta enligt syster Hanna som kom på att jag är 30!!! Det är jag inte. Och gubben på pharmacian som ville se min legitimation när jag köpte hostmedecin, och kommenterade att "Oj, du är ju gammal!" Fast han menade nog att jag var över 21, då.)

Stefan sa...

Jag kände mig ung förra veckan iaf. Fick visa leg på Systembolaget - det ska man ju automatiskt visa upp till 25-års ålder. Hm, men det är ju drygt 8 år sedan!

soph sa...

Jag kände mig också ung när jag fick visa leg men så fick man en sån kommentar... aja!