onsdag 26 augusti 2009

Bleeding tree



Igår påbörjades då dödandet av våra sex pilträd. Efter mycket sökande på nätet har jag bestämt mig att börja barka av träden. Har hittat info där man ska "ringbarka" träden och vänta upp till 2-4 år, men så lång tid har inte jag på mig. Min förhoppning, efter att jag försökt barka träder mer eller mindre helt, är att om någon vecka såga ner skiten och borra hål i stubbarna som inte är värst stora och hälla i mättad saltlösning och att trädet dricker upp saltlösningen och följdaktligen dör ut i rötterna. Det är det ganska bra träd på sommaren som ger skugga in mot huset men det växer 1-2 meter/år och är inte snyggt längre. Så nu ska det tas bort. Vi får väl se till våren om det tar fart igen eller inte.
Som synes började trädet under natten att "blöda", stammen har blivit alldeles rödspräcklig och det ser nästan ut som blod.

1 kommentar:

Danis sa...

Du har gröna fingrar som få! ;)

//D