tisdag 17 november 2009

Letter to the editor #1


Citygross en mardröm

Hässleholm är inte Kristianstad eller Helsingborg. Väla - området passar lika illa som förebild som Kristianstad för en framtida kommersiell lokalisering.
Hässleholmstråket sträcker sig från Sandåkra via Hässleholmsgården till Göingebil - området - riktning Vankiva.
Via övrigt vägnät fångas kommersiell trafik in från alla håll - även Perstorp - Helsingborg. Ny planerad bebyggelse - Finjasjö - park i ena änden, T-4 förlängningen, redan detaljplanerad västerut i andra änden, svarar för en kommersiell tillväxt som väl stämmer överens med det fram till nu överdimensionerade vägnät som omsluter och integrerar Hässleholm.
På vägen passeras för övrigt såväl Norra Skåne-koncernen som ett välanlagt vattenspel. Citygross vid Grönängsplan är en mardröm.

Undertecknat av ”Glöm Hässlehåla

Denna insändare kunde läsas i Norra Skåne den 17/11 2009. Till att börja med. Vad vill undertecknad få ut? Vad är hans/hennes vrede emot? Av överskriften att döma tycker skribenten att Citygross är en mardröm, vilket även insändaren avslutas med – men däremellan, vad i h-ike vill skribenten få ut för budskap?
Undra om han är emot företaget Bergendahls som står bakom Citygross som har ca 400 anställda i Hässleholm som (usch) nu kan anställa ytterligare ca 70 personer i detta tilltänkta Citygross i Hässleholm. Det enda jag kan tänka mig är att skribenten (S) inte tycker om att Hässleholm blir större och större för vart år som går. S hade säkert velat att stadens utveckling stannade av när S föddes!
Men nu ska jag fortsätta ”förstå” insändaren vidare. Nej, det är väl för väl Hässleholm är inte Kristianstad eller Helsingborg – det är helt enkelt Hässleholm. Vad är det för ett kommersiellt område S skriver om? Har jag missat något nyligen. Visst Citygross planerar en butik – men det ska inte bli ett ”kommersiellt område” bara för det, det ska öppna en butik med tillhörande parkering.
Jaha och sen åker vi i ett Hässleholmstråk (undrar om det är felstavat eller om det är tråkigt att åka här?) tror det ska stå Hässleholmsstråk – tydligen är detta det enda stråk som finns genom Hässleholm. Hm, skribenten kanske inte ens bor i Hässleholm? I nästa stycke vimsas texten omkring i en totalt (för mig) obegriplig röra. S stör sig på att man ska bygga det s k Finjasjöpark ett område för ”de lite finare” likt området ”Gräddhyllan” vid Gäddastorp i ena änden och menar på att andra änden är på gamla T4-området. Det hade ju varit sin sak om andra änden hade varit industriområde Hässleholm Nord utanför Stoby, men nej. Vi har tydligen ett överdimensionerat vägnät som omsluter Hässleholm. Jag minns på mitten av 1990-talet när väg 21 byggdes för att bl a tung trafik inte skulle passera genom centrala Hässleholm och vi skulle få en bättre miljö av det. S vill nog ha mer trafik i centrum med allt vad avgaser och oljud detta skulle föra med sig. Alla vägar bär till Rom brukar man säga – vill vända lite på det – alla vägar i Hässleholm är Hovdalavägen!
Du som skribent som är en sådan motsträvare till utveckling i både kommersiellt syfte med allt med arbetstillfället et c som det betyder till att ny befolken flyttar till eller föds i Hässleholm. Du vill nog att bara du bor här och att du enbart kan gå och handla i någon form av lanthandel. Jag rekommenderar dig att flytta till en plats som ingen vill bo – världens befolkning kommer inte att sluta växa bara för att du tycker det är jobbigt med utveckling!
Till slut – jag hoppas verkligen att Citygross bygger sin butik och jag kommer att handla där! Fortsätt att expandera Hässleholm och låt det aldrig bli en håla!

Tycker du som läsare att jag missuppfattat insändaren så tar jag gärna emot kritik för detta. Jag har bara gjort min egen reflektion över denna för mig helt obegripliga insändare.

1 kommentar:

Danis sa...

Bra skrivet! Skicka ditt svar till NSK!
För övrigt så stavas nog stället du vill rekommendera skribenten att rota ner sig i B-J-Ä-R-N-U-M...?? :D