torsdag 16 juli 2009

Fishermen


Igår var det så dags att för första gången i mitt liv fiska från båt i Finjasjön. Fiskekungen var med, båtägaren fanns där och så även jag. Ett drygt tiotal andra båtar fanns ute på sjön alla med ett mål - att få upp fisk.
Vi satsade stenhårt på trolling med wobbler, något som skulle ge resultat. Efter någon timmes fiske kände båtägaren plötsligt ett hugg. Upp med draget och ja kanske hade det huggit, men det enda han fick upp var fiskekungens lina/drag som hade snott ihop sig. Själv funderade jag på att känns det inte lite konstigt om mitt drag, så jag vevade också upp....och ja där satt den, den lilla stackars musslan. Fiskekungen drog även han upp ett musselskal men utan innehåll.
Snart drog sig skräckinjagande moln in över sjön av typ Independence Day, på avstånd kunde vi se ett par blixtrar.
Vi den här tidpunkten hade vi trollat i ca fyra timmar utan ett enda napp och vi började faktiskt tröttna. Vi hade inte heller sett någon annan på hela sjön dra upp en enda fisk. Det som begeistrade oss mest nu var hur mörkt vattnet och himlen helt plötsligt blivit och där emellan fanns ett skrämmande ljus som vi aldrig tidigare upplevt.
Regnet slapp vi och fiskerenset också! Nästa gång blir det havsfiske i Öresund, bättre lycka den gången!

Inga kommentarer: